Neurosales werkt, want

verkopers online
Uit Verkopers Online:

Hoe u dingen zegt kan belangrijker zijn dan wat u zegt, WANT hier kan in principe onzin staan. Leer verbindingswoorden strategisch in te zetten bij cold calling.

Cold calling is een strategie, een schaakspel. U doet zetten waarmee u vooruit denkt en uw contactpersoon zich laat openstellen voor nieuwe argumenten. We trainen onze mensen hierin. Het is een van de sleutels om een goed acquisitiegesprek te voeren.

Een integraal onderdeel van die training, is de woordkeus. Met woorden kunt u een gesprekspartner positief beïnvloeden. Dat gebeurt vooral door verbindingswoorden te gebruiken, zoals ‘maar’, ‘bovendien’, ‘want’, ‘juist omdat’.

Verbindingswoorden
Alom bekend is dat het onbewuste deel van ons brein primaire woorden filtert. Dat zijn woorden die een zin een positieve of negatieve lading geven, ongeacht de inhoud van de zin of het verhaal als geheel. De reclamewereld maakt veel gebruik van primaire woorden als ‘Nieuw’, ‘Gratis’ en ‘Tijdelijk’.

Minder bekend is de invloed van verbindingswoorden als ‘maar’, ‘bovendien’, ‘want’, ‘juist omdat’.
Vergelijk deze zinnen eens:

  • “U kunt meer omzet realiseren, juist omdat …”
  • “U kunt meer omzet realiseren, maar…”
  • “U kunt meer omzet realiseren, want …”
  • “U kunt meer omzet realiseren, bovendien …”


Het zijn de verbindingswoorden die in belangrijke mate de betekenis van deze zinnen bepalen. 
Ook de wetenschap heeft dit ontdekt. Dr. Robert B. Cialdini beschrijft in zijn boek Invloed – De zes geheimen van het overtuigen onder meer de invloed van het woord ‘want’:

‘In een experiment staat een rij van acht mensen te wachten voor een kopieermachine. Er loopt een man voorbij die zegt: “Mag ik even voor?” Vrijwel iedereen protesteert. Hij mag niet voor…
Het experiment wordt met een nieuwe groep herhaald, waarbij de man zegt: “Mag ik even voor, want ik ben erg druk.” Nu stemt 80% in.
Je zou zeggen dat dit logisch is, omdat de man een goede reden aangeeft. Maar […] het blijkt dat de reden niet bepaalt of men het goed vindt, maar voornamelijk het woord ‘WANT’. Het woord ‘want’ impliceert namelijk dat er een reden is, ongeacht de reden zelf. De man had ook kunnen zeggen
“Mag ik even voor, want ik wil even voor.” De primaire reactie is “gaat uw gang” (hoewel men in tweede instantie zegt: “Wat zei u nou…?” maar het ging om de primaire reactie).’

Cialdini, 2009

De vraag is: hoe kun u dit toepassen in cold calling en acquisitiegesprekken? 

Neuro Sales bij Cold Calling
Bij Search & Results doen we dat heel bewust. Verbindingswoorden als ‘maar’, ‘bovendien’,  ‘want’, ‘juist omdat’ zetten we strategisch in bij cold calling. Bijvoorbeeld bij het pareren van bezwaren.
Wanneer men zegt: “Wij hebben al een leverancier”, antwoorden wij:
“Er zijn inderdaad meerdere goede leveranciers in de markt. Juist daarom hebben wij geïnvesteerd in ontwikkeling XYZ, waardoor u op de kosten bespaart. Is kostenbesparing iets dat tot uw verantwoordelijkheid behoort?”

We gebruiken verbindingswoorden ook bij het verwoorden van de voordelen van een dienst of product. Bijvoorbeeld:

  • “U kunt een kostenbesparing realiseren, want …”
    Het woord ‘want ‘ impliceert onbewust dat er een logische verklaring is.
  • “U kunt een kostenbesparing realiseren, bovendien …”
    Het woord ‘bovendien’ sluit onbewust het onderwerp af en introduceert een nieuw voordeel.
  • “U kunt een kostenbesparing realiseren, juist omdat …”
    Het woord ‘juist omdat’ impliceert onbewust dat er een hele goede reden is.


Pas op voor negatieve verbindingswoorden
Het woord ‘echter’ gebruiken we zo weinig mogelijk, omdat het vaak een zwak argument verhult. 
Het gebruik van het woord ‘maar’ willen we al helemaal te alle tijden voorkomen.
‘Maar’ is een bekend zwak verbindingswoord. De Amerikanen zeggen: “Everthing before the but is a lie“. Ofwel:  alles wat u tot de ‘maar’ hebt gezegd is niet waar.

Het gebruiken van de juiste verbindingswoorden is bij telefonische acquisitie belangrijk.
Daarom maken we er in ons callcenter zo veel gebruik van. Als klanten bij ons op bezoek zijn, krijgen we veel complimenten over hoe wij voordelen verwoorden en bezwaren verwoorden.
Wat men niet altijd beseft, is dat dit onder andere komt door bewust gebruik te maken van bepaalde verbindingswoorden.

Zelf doen

Positief gebruik maken van verbindingswoorden lijkt voor de hand te liggen, maar het is ook een detail dat vaak niet de aandacht krijgt die het verdient. Let er maar eens op wanneer u een acquisitiegesprek voert. In de praktijk blijkt namelijk, dat de verkeerde verbindingswoorden vaak juist ten nadele van uw argumentering werken.

Veel succes bij het toepassen hiervan!
Meer artikelen van Andre Hagelen in Verkopers Online